Nu har hundarna tinat fram

Äntligen börjar det dyka upp fler och fler träningstillfällen på promenaderna. Jag pratar förstås om möten. Alltför ofta har vi känt oss väldigt ensamma ute under vinterhalvåret. Men nu, (väldigt) sakta men säkert, närmar sig värmen.


Dag: Lördag 17/5
Moment: Hundmöten.
Tid: 3 möten sammanlagt under just denna promenad.
Plats: Djupviken.

Utvärdering: Framsteg! Jag har börjat klickerträna vid möten och belönar då Leo upptäckt hunden och sedan tagit kontakt med mig. Det går fortfarande knappast med någon blixtfart att få blicken från den spännande hunden till matte. Jag upptäckte idag att det fungerar super att först stanna, locka honom bakåt med något ljud, sedan vända och fortsätta framåt igen med glatt prat, ögonkontakt och extra gott godis i handen som han får då vi passerat mötande hund. (Det kanske låter lite enkelt, men då vi började fanns det inget godis eller bus i världens som kunnat slita hans blick från en hund!)
Förhoppningen är att han tillslut själv kopplar hund mot titta på matte = en bra grej!

Att tänka på till nästa gång:
Ibland fungerar det bara genom ljud för att få uppmärksamhet och sedan en kontakt som håller tills vi passerat och belöning med godis. Men de gånger han försöker dra mot den andra hunden kommer jag fortsätta med metoden "backa - ögonkontakt - vända - passera - goooodis."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0